Friday, November 19, 2010

pilih satu ~1~

assalamu'alaikum semua..

jom kita terjah ape yang ~satu~..

terimbau satu ceramah pernah ana hadiri.maaf!!! tak ingat dimana dan disampaikan oleh siapa.. barangkali ana termakan semut tadi, sampai terlupa ni.(hihi). apa yang menarik dalam ceramah itu??

'T.A.Q.W.A'

kita beribadah dalam kata lain membuang segala 'berhala'(taghut) dalam diri kita. persoalan nya berhala yang bagaimana sedangkan kita memang ISLAM dan jauh sekali untuk menyembah berhala (mohon Allah lindungi kita dari melakukan perkara ini.ameen).

'berhala'? taghut?

apakah???

sahabat sahabiah ana sekalian, sedar tak kita ada berhala besar dalam diri kita???

*riak
*takabbbur
*sombong
*ego
*dan banyak lagi kan???

apabila kita mengangkat takbir? lalu seorang lelaki / wanita dihadapan, terlintas beberapa dialog.

"alamak!!nanti riak pulak sembahyang depan dia ni"
"kusyuk!kusyuk!kusyuk!"
"Astaghfirullah, tekejut aku mamat/minah ni!"


ya!!!!!!itulah berhala yang ade dalam diri tanpa kita sedari..

dan mungkin banyak lagi dialog yang bermain di minda saat itu, sedangkan

4. Diriwayatkan hadith daripada Ibnu Abbas (r.a), berkata: ‘Pada suatu hari ada seorang perempuan bersolat (berjemaah) di belakang Nabi (s.a.w), cantiknya perempuan itu secantik-cantiknya manusia (yakni, tersangat cantiknya perempuan tersebut). Maka adalah sebahagian daripada kaum (yakni, para jemaah atau makmum lelaki) maju atau berpindah ke saf-saf terawal (yakni, di barisan hadapan) supaya tidak melihat (mereka) akan perempuan itu (ketika bersolat). Dan ada sebahagian jemaah atau makmum berpindah ke barisan-barisan di belakang (yakni, saf-saf terakhir). Maka tatkala ruku’ berkata-kata begini: ‘Melihat dari bawah ketiak mereka akan perempuan tersebut.’ Maka turunlah ayat al-Quran (yang berbunyi) : 'Walaqad ‘alimnal-mustaqdimina minkum walaqad ‘alimnal-mustakhirina.' [Ayat 24, Surah al-Hijr] [Maksud ayat: Dan sesungguhnya Aku (Allah (a.w)) melihat orang-orang yang (duduk) di barisan hadapan dari kalangan kamu, dan sesungguhnya Aku (Allah (a.w)) melihat orang-orang yang (duduk) di barisan belakang (dikalangan kamu)], di dalam kelakuan atau telatah mereka hendak melihat perempuan itu.’ [Hadith Ibnu Majah]

sesi ceramah berlalu dengan makin suram apabila kelihatan akhowat sedu sedan mengangis apabila mendengar sentuhan halus tentang T.A.Q.W.A..

apa kaitan nya dengan tajuk post ni??pilih satu???

ade juga ustaz menyelitkan, biarpun kta berkongsi IBADAH kita bersama orang lain, namun!! simpan satu hanya kita dengan Allah je yang mengetahuinya.
contoh 1:
anda mampu bangun tahajud secara istiqamah.
contoh 2:
anda mampu menyusun kasut murabbi/guru setiap kali lalu dihadapan bilik guru.
contoh 3:
anda mampu bersedekah setiap kali ke masjid walau hanya RM1.00.

jadikan ini ANTARA rahsia kita dengan Allah.sebab kita bimbang berhala-berhala riak dan sebagainya akan wujud apabila kita berkongsi. bukan tidak boleh berkongsi!!!tapi setiap yang kita perkatakan akan diuji.. jadi bimbang jika perkara Istiqamah isi tidak mampu lagi untuk dilaksanakan.

***

jadi! terpulang pada antum untuk memilih ibadah yang manakah mampu menjadi rahsia dan benteng syafaat di padang masyar kelak. I.S.T.I.Q.A.M.A.H mancapai K.E.T.A.K.W.A.A.N.


~PILIH SATU~

2 comments:

  1. salam buat cahaya petunjuk...

    selamat berkarya. jangan asyik duk buat cokelat jer yer... sampai 600 biji! huhu..
    bila nak dtg sini lagi?sponsor tiket pegi balik nih!

    ReplyDelete
  2. salam ustazah..hihi..usatzah ni kan, tau je..i.Allah ade rezeki sy bwk segala bahan yang perlu kat johor 2..hihi

    ReplyDelete